Saturday, April 16, 2011

Priority vs value of task....






Alhamdulilah, atas ruang masa untuk menulis walaupun kesempitan masa yang amat terasa kini, ruang masa bagi menghadapi final Exam dalam masa terdekat,menyiapkan assignment2 kelas dan jugak kertas kerja dari pej ..ini semua dek oleh penangguhan kerja berkali-kali......Ya Rabb,Engkau Maha Mengetahui urusan2 ini..permudahkanlah kerja-kerja ini. ..


diepilog jua...medan untuk ku menyusun mainan minda..gerak atur priority tugasan yang perlu ku sudahkan selain daripada catatan sebagai lesson learned dan perkongsian... Keutamaan Tugasan :


  • Project/Assignment subject....

  • Preparation for Final Exam......................

  • Menghadir prog ke Kedah ..hjg bln ini ( 29.4-1.5.2011)

  • Prepare proposal for Innovation & management system...

ilutrasi tugasan saya...



“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mengabdikan diri kepada-Ku.”

(Surah az-zariat:56)


Bertepatan dengan hadir & kewujudan kita diatas muka bumi ini dibekalkan dengan amanah, amanah sebagai Hamba pd Rabb yang telah menjadikan kita dari rahim ibu kita,Dari amanah yang utama ini kita boleh perkatakan lagi kepada amanah kita pada orang tua@ ibu dan ayah sebagai anak,amanah Suami-isteri dalam institusi keluarga,dan seterusnya amanah kita dengan tugasan harian kita..Amanah anak buah pada majikan dll......


Konflik Keutamaan Vs Nilai suatu tugasan .


Kalau dizaman persekolahan,Seingat Saya, keutamaan saya untuk menyiapkan sesuatu tugasan ..adalah mengikut yg mane cikgu yg paling garang,selain daripada subjek yg menjadi kesukaan saya..Kimia,Matematik @cikgu comel ....hehehe......Mungkin ada hikmahnya, Mendapat cikgu yg garang (Cikgu mailto:Nor@Cikgu%20Giant ),Cikgu nor ..salah seorang cikgu matematik yg sy ingat dengan susuk badan yang besar..satu kelas takut bila berhadapan dengan nya bila dipanggil ke meja hadapan .bg mengelakkan pulasan di perut. Pasti tugasan yang berikan dibereskan terlebih dahulu......itu priority dulu2..


Hari ini, sepatutnya penilaian kita pada sesuatu tugasan adalah bersandarkan kepada keutamaan & nilai sesuatu kerja yang hendak dilaksanakan.Bukannya yang mana tugasan ''atas dasar takut2 kena denda @ ada habuan ''dll.Perancang masa untuk melaksaankan tugasan juga memainkan peranan yng cukup penting agar dapat hasil yang baik .contoh : kalau tugasan yang memerlukan masa setengah hari untuk disiapkan ,jangan sampai masa seminggu masih belum disiapkan,disebabkan kurang perancangan dan penumpuan pada sesuatu tugasan...



Menulis Menghadam Pemahaman (MMP)

Mohamad Ri Ismail,Paka



No comments: