Sunday, August 10, 2008

Rugayah Olympic's Beijing 2008 ?


Kedatagan 8 Aug 2008 baru ini mengesahkan tirai pembukaan bagi sukan bertaraf dunia di Beijing,dengan peryertaan dari negara seluruh dunia sebanyak 200 lebih negara yang mengambil bahagian dan berkampung di sana.Sebagai isian dalam ruangan blog rasanya tidak perlu bagi saya untuk mengulas secara panjang lebar tentang punggutan pingat yang dimenangi dan menjangka '' The Winner & Losers'' dalam Olympic Beijing'' kerna sudah banyak mengulas melalui paparan media elektronik dan cetak .
Setelah berlangsung selama 2 hari temasya sukan tersebut, saya sempat mengikuti secara tidak langsung melalui saluran TV bagi untuk 'update ' perkembangan semasa.Dan apa yang saya tertarik dan lontarkan pada rungan pada kali ini adalah berkaitan dengan ''Temasya Sukan & Etikanya .Kesimpulan yang dapat diambil berdasarkan pemerhatian pra-tonto dan tradisi penganjuran sukan olympics sebelum boleh dikatakan sama dari segi Kod Pemakian atlet yang mengambil bahagian dalam temasya sukan tersebut ,bahkan tidak berubah walaupun sudah berapa kali dianjurkan bermula dari sejarah perganjuran sukan di athen’s . Mungkin ada benarnya statement ini ‘’ Because of the sad reality that prostitution and sexual debauchery have become part of the Olympics family’’.(Malaysia Today & Harakah edisi :bil 1365).
Penganjuran sukan terbesar bertaraf dunia ini menjadi medan terbesar lagi berbuka bagi pertayangan ‘’the sexy and hot bodies on blatant display’’buat semua lapisan masyarakat.

Sebenarnya agak bukan senang juga untuk memperkatakan dan meyentuh tentang etika kod pemakaian dalam acara besar ini terutamanya :
1) Pelbagai lapangan jenis acara sukan yang Pertandingkan.
2) Dimonopoli sebahagian besar daripada Negara –negara barat yang bukan islam
3) Tradisi pemakaian yang menjadi sebahagian amalan sukan sejak berabab lamanya.

No comments: